تبلیغات
نرم افزارقرآنی راشد
نرم افزارقرآنی راشد
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
برای دانلود نرم افزار قرآنی راشد از کدام لینک استفاده میکنید؟






وقف در قرآن مجید
 
 
 
هر گاه در وقت تلاوت قرآن كریم، در آخر و یا وسط آیه صوت قطع شود، طورى كه کلمه ای را از كلمه ای دیگر جدا سازد، « وقف » صورت مى گیرد و عمل معكوس آن را « وصل » می گویند.
 
نکته: البته نباید تفاوت قطع صوت بدون نفس گیری « سَکت » را با قطع صوت همراه با تجدید نفس « وقف » نادیده گرفت.
 
وقف هاى قرآن مجید ( 4 ) نوع است:
وقف در قرآن مجید
 
 
 
هر گاه در وقت تلاوت قرآن كریم، در آخر و یا وسط آیه صوت قطع شود، طورى كه کلمه ای را از كلمه ای دیگر جدا سازد، « وقف » صورت مى گیرد و عمل معكوس آن را « وصل » می گویند.
 
نکته: البته نباید تفاوت قطع صوت بدون نفس گیری « سَکت » را با قطع صوت همراه با تجدید نفس « وقف » نادیده گرفت.
 
وقف هاى قرآن مجید ( 4 ) نوع است:
 
 
      1. تام       2. کافی      3. حسن     4. قبیح
 
وقف تام :آنست كه میان عبارت ماقبل و ما بعد هیچ مناسبت لفظى و معنوى وجود ندارد، در واقع عبارت دوم موضوعی جدید را بیان می کند.
 
برای مثال: وقف در كلمه « المفلحون » (آیه5 سوره بقره ) زیرا در این کلمه اوصاف مؤمنان ختم گردیده ودر آیه بعدى« ان الذین کفروا » اوصاف كافران آغاز مى گردد.
 
وقف كافى:آنست كه میان عبارت ما قبل و ما بعد آن ارتباط لفظى وجود ندارد ولی در معنای عام و موضوع با یکدیگر مرتبطند.
 
مانند: « ذلك الكتابُ لا ریب فیه » زیرا عبارت لارَیبَ فِیه با عبارت ما بعدش« هُدًى لِلمُتَّقین » تعلق لفظى نداشته اما در معنا با یكدیگر ارتباط دارند.
 
وقف حسن: آنست که میان عبارت ماقبل و مابعد آن ارتباط موضوعی وجود دارد، جمله اول نیز به تنهایی مفید است ولی جمله دوم به نفس خود مفید نیست و برای کامل شدنِ معنی به جمله اول احتیاج دارد.
 
مثال: در سوره فاتحه، وقف در ((الحمدلله)) حسن است، چون جمله مفیدی را تشکیل می دهد ولی ابتدا به ((رَبِّ)) صحیح نیست، زیرا کلمه((رَبِّ)) صفت((الله)) است و موصوف و صفت باید در کنار هم بیاید.
 
وقف قبیح : وقفی است که بین ماقبل و مابعد آن ارتباط شدیدی وجود دارد، به طوری که اگر وقف کنیم معنى فاسد می گردد.
 
مانند وقف در: ((یاایُّهاالَّذینَ ءَامَنُوا لا تَقرَبُوا الصَّلوة *... ))
 
                    ((اِنّ الله لایَستَحی *... ))
 
نکته: ابتدای قبیح نیز وجود دارد،
 
مانند:             (( ...یَدُاللهِ مَغلُولَةٌ ))
 
                   (( ...اِنَّ اللهَ ثَالِثُ ثَلاثَةٍ ))
 
                   (( ...عُزَیرٌ ابنُ اللهِ ))
 
 
 
علامات وقف
 
دانستن علامات وقف و رعایت نمودن آنها براى قارى قرآن مجید ضرورى بوده و باید مطابق به آنها وقف صورت گیرد که به قرار ذیل است:
 
م )) علامت وقف لازم است، اگر وصل شود فساد معنی را به همراه دارد .
 
ط )) علامت وقف مطلق است، بهتر این است كه در اینجا وقف نموده و از مابعد آن ابتدا كرده شود .
 
ج )) علامت وقف جائز است، وقف و وصل هر دو جائز است.
 
ص )) علامت وقف مُرَخَّص است، باید وصل شود و این وقف فقط برای تجدید نفس در هنگام تلاوت آیات طولانی است.
 
لا )) علامت عدم وقف است ، یعنى قارى نباید دراینجا وقف كند .
قف )) علامت توقف است، به معنای ایستاده شو .
 
سَكته یا س )) علامت قطع صوت بدون تجدید نفس به اندازه دو حرکت است. در قرآن کریم در این آیات سکته وارد است:
 
وَلَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا (سکته) قَیِّمًا   (18:1)
 
مِنْ مَرْقَدِنَا (سکته) هَذَا مَا وَعَدَ   (36:52)
 
وَقِیلَ مَنْ (سکته) رَاقٍ   (75:27)
 
كَلَّا بَلْ (سکته) رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ   (83:14)
 
مَا أَغْنَى عَنِّی مَالِیَهْ (سکته) هَلَكَ عَنِّی سُلْطَانِیَهْ   (68:28)
 
وقفه )) در نزد اکثر دانشمندان علامت سكته دراز است كه نسبت به سكته بیشتر مكث می شود.
 
صلى )) علامت وصل اُولى است، یعنى وصل نمودن افضل و بهتر است.
 
قلی )) علامت وقف اُولی است، یعنی وقف کردن افضل و بهتر است.

[ شنبه 9 اردیبهشت 1391 ] [ 07:47 ق.ظ ] [ ahmad ahmadi ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
بلاگ اسکای